Kuvaus
Kamoka Kaasuläpän kotelo
Kaasuläppäkotelon tehtävänä on säätää moottorin tehoa. Kaasutinmoottoreissa läppä on yleensä rakennettu itse kaasuttimeen mutta ruiskutusmoottoreissa käytetään yleensä erillistä kaasuläppäkoteloa, jonka läpi ilma virtaa moottoriin. Kaasuläpän kotelo on osa ilmanottojärjestelmää, joka ohjaa moottoriin virtaavan ilman määrää vasteena kuljettajan kaasupolkimen painallukselle. Kaasuläpän kotelo sijaitsee yleensä ilmansuodatinkotelon ja imusarjan välissä, ja se on yleensä kiinnitetty ilmamassa-anturiin tai sen läheisyyteen.
Modernit ilmanottojärjestelmät voivat toimia pitkän aikaa ilman huoltotoimenpiteitä. On kuitenkin tärkeää tehdä ennaltaehkäiseviä huoltotoimia noin 100 000 – 120 000 kilometrin välein, jotta ne toimisivat moitteetta. Siksi kaasuläppäkammion säännöllinen puhdistaminen on tärkeää. Yleisin syy kaasuläpän kotelon toimintahäiriölle on pölyn ja öljyhiukkasten kerääntyminen kampikammion ilmastointijärjestelmän tai ilmansuodattimen kautta.
Kaasuläpän yleisimmät vikakuvaukset
- Moottori ei käynnisty.
- Epävakaa tai korkea kierrosnopeus tyhjäkäynnin aikana.
- Suurempi polttoaineen kulutus.
- Moottorin teho on laskenut.