Kuvaus
AdBlue-lisäaine
AdBlue-urealiuosta käytetään vähentämään typenoksidipäästöjä uusimmissa dieselmoottoreissa. Näin voidaan vähentää merkittävästi typpioksidipäästöjä (NOx), jotka ovat suurin syy ilman saastumiseen sekä savusumun muodostumiseen suurten kaupunkien keskustoissa.
AdBluen käyttö vähentää haitallisia päästöjä ja parantaa näin ympäristön ilmanlaatua. AdBlue on lisäaine, jota käytetään uusissa SCR-teknologialla varustetuissa ajoneuvoissa. SCR-järjestelmä on vakiintunut laajalti käyttöön, sillä lähes kaikki autonvalmistajat ovat päätyneet tähän yhteiseen ratkaisuun päästötasojen alentamiseksi. Lisäainetta varten ajoneuvot varustetaan polttoainetankin lisäksi erillisellä AdBlue-tankilla.
AdBlue-järjestelmän toiminta perustuu siihen, että pakokaasujärjestelmän vaikutuksesta AdBlue kuumenee ja hajoaa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Sitten sitä ruiskutetaan vähäisiä määriä dieselauton päästämän pakokaasun joukkoon katalysaattorissa.
AdBlue lisäaine on kemiallinen yhdiste, joka sisältää vain kaksi ainesosaa: puhdistettua ureaa ja demineralisoitua vettä. Suhteet ovat 32,5 % ureaa ja 67,5 % vettä. Molemmat nesteet ovat itsessään värittömiä ja hajuttomia, joten myöskään seoksella ei ole hajua tai väriä.
Jäätymispiste on -11C, mutta jos lämpötila menee vieläkin alhaisemmaksi, AdBlue-järjestelmissä on varalta lämmitin jäätymisen estämistä varten. AdBlue ei sisällä dieselpolttoainetta, ja toisin kuin joskus uskotaan, sitä ei voida käyttää polttoaineen lisäaineena tai vaihtoehtoisena polttoaineena. Tuloksena voi nimittäin olla vakava moottorin vahingoittuminen.